Plzeňská madona po 76 letech opustila katedrálu sv. Bartoloměje

Publikováno
3. 5. 2021
Plzeňskou madonu, vzácnou opukovou sochu ze 14. století, zapůjčilo Biskupství plzeňské na unikátní výstavu, kterou po sedmi letech příprav zrealizovala Západočeská galerie v Plzni. Převoz sochy z plzeňské katedrály do výstavní síně Masné krámy se uskutečnil v pátek 30. dubna dopoledne. Výstava "Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh." bude otevřena od úterý 4. května, originál nejvzácnějšího uměleckého díla v Plzni bude k vidění od 20. do 29. května v běžné otevírací době (kromě pondělí denně od 10 do 18 hodin).

„Myslím, že uskutečnění této výstavy v této době je skutečný zázrak. Plzeňská madona je celá staletí inspirací pro obrovské množství dalších Madon, které můžeme také obdivovat na výstavě Nad slunce krásnější v Masných krámech. Dlouhé generace našich předků nemohly pohlédnout do očí Plzeňské madony z takové blízkosti, jako můžeme my právě teď. Je to fascinující. Přeji si, aby její krása byla také pro nás inspirací a nadějí v této nelehké době,“ řekl plzeňský biskup Tomáš Holub, který přišel Madonu vyprovodit na cestu z katedrály.

V evropském měřítku patří Plzeňská madona k nejvzácnějším dílům vrcholného a pozdního středověku. Z uměleckého a kulturního hlediska jde o naprosto výjimečnou sochu. Patří k prototypům tzv. krásného slohu, který se stal fenoménem evropského umění od poslední čtvrtiny 14. století po husitské války.

Krásný sloh je  spojen především s pražským arcibiskupským dvorem – krásnoslohou produkci charakterizuje zejména intenzivní kultičnost děl. Iniciativa k tvorbě obrazů a soch, které náležejí ke krásnému slohu, patrně vyšla z okruhu arcibiskupa Jana z Jenštejna. V Praze byla v té době k dispozici naprosto špičková parléřovská huť; právě díky tomuto zázemí bylo možné realizovat duchovní a teologické myšlenky na té nejvyšší umělecké úrovni.

Plzeňská madona současně má mezi díly krásného slohu mimořádné historické postavení, protože od počátku až dosud byla uchována v původním prostoru.  

V době, kdy byla Plzeň během husitských válek obléhána, získávala socha pověst ochranitelky města. Když husité po posledním těžkém obléháníod Plzně odtáhli, považovali to Plzeňané za zázrak. A právě k Plzeňské madoně směřovali svou vděčnost za ochranu. Jako symbol čistého, pravého obrazu církve, byla po husitských válkách opakována v celé řadě podobných soch.

Výstava Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh patří k nejnáročnějším projektům Západočeské galerie v Plzni v posledních několika letech. Výstavní a badatelský záměr iniciovala možnost prezentace sochy Plzeňské madony v souvislosti s obnovou interiéru katedrály sv. Bartoloměje. 

Záštitu nad výstavou převzali Ilona Mauritzová (hejtmanka Plzeňského kraje), Martin Baxa (primátor města Plzně), Tomáš Holub (biskup plzeňský) a Česká biskupská konference.

Více informací o výstavě najdete na webu Západočeské galerie v Plzni.

 

Fotogalerie

Související položky

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás
Sdílet:

 Diecézní zpravodaj

aktuální číslo
Obrázek zpravodaje
Každý měsíc vydáváme zpravodaj s důležitým děním v diecézi. Prohlédněte si ho online.
Archiv

Registrace newsletteru

Každý týden dostanete čerstvé zprávy z naší diecéze.

Chci pomoci

Pomáhejte s námi! Přispějte na charitní a sociální činnost, podporu vzdělávání dětí či opravu kulturních památek.
číslo účtu
283469799/0300
Podporují nás